Internet marketing, een brede term die de afgelopen jaren ontzettend veel invloed heeft op de online wereld. Internet marketing bevat alle marketing aspecten op online gebied. Onder internet marketing vallen ontzettend veel onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan adverteren op social media, adverteren op google, zoekmachine optimalisatie en display marketing. Per soort internet marketing zijn er nog weer verschillende soorten sub-onderwerpen. In dit artikel leggen we uit hoe je internet marketing het best kan aanpakken.

De basis moet goed zijn

Wanneer je internet marketing gaat toepassen is het belangrijk dat de basis goed is. Hiermee bedoelen we dat wanneer een consument op je website landt ook daadwerkelijk een conversie kan afronden. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van gegevens, contact opnemen een aankoop doen. Wanneer je dit niet goed hebt staan is het zonde van de geïnvesteerde tijd en eventuele gemaakte advertentie kosten.

Gevonden en gezien worden

Wanneer je een website hebt staan is het zaak om bezoekers naar je website te krijgen. Dit doe je door bijvoorbeeld te adverteren. Dit kan je doen door advertenties op social media te plaatsen, bijvoorbeeld op Facebook, Instagram of YouTube. Zodra je dit doet zullen er ongetwijfeld mensen zijn die op je advertentie klikken en je website bezoeken. Lang niet iedereen die op je website komt zal (direct) een conversie maken. Afhankelijk van het soort product en soort branche converteert er gemiddeld maar tussen de 1,3 en 2%. Dit is natuurlijk ook afhankelijk hoe conversie geoptimaliseerd jouw website is. Dat je website moet werken, veilig moet zijn en vertrouwd over komt geldt ook wanneer je adverteert in google.

Adverteren via google (Search engine advertising)

Adverteren kan je via de google zoekmachine doen. Dit kan bijvoorbeeld door tekstadvertenties, google shopping of display advertenties. Deze onderdelen vallen niet persé allemaal onder SEA maar zijn wel advertentievormen die in verband staan met google. Wanneer je geadverteerd hebt is het belangrijk dat je uiteindelijk gevonden kan worden door je doelgroep. Dit doe je door middel van SEO.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Door middel van zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je vindbaar wordt in de organische zoekresultaten. Dit zijn de onbetaalde resultaten in de zoekmachine. Hoe hoger je staat in de zoekmachine hoe meer bezoekers je zal krijgen op je website. Hoe meer bezoekers hoe meer conversies, hoe hoger de omzet. Mits je website ook conversie geoptimaliseerd is natuurlijk. Onder SEO vallen verschillende onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je content, zoals teksten en afbeeldingen. Daarnaast kan je ook waarde toevoegen door middel van linkbuilding. Bij linkbuilding worden er links geplaatst op een website naar een andere website. Deze link heeft een bepaalde waarde die doorgegeven wordt naar de verwijzende website.