Online bedrijven bereiken

Nieuws

De strijd om je wasmachine

Op zoek naar een groothandel elektronica? Dan ben je aan het juiste adres bij Copaco. Het is het bedrijf dat stilletjes de voorraden vult van Mediamarkt en andere grote namen. De aanvoer van elektronica is een stabiele markt, een prachtig voorbeeld van een stabiele supplierspositie. Voor de afnemers is de concurrentiestrijd echter los gebarsten

De veroveraar

Wie 10 jaar terug elektronica ging halen ging naar de Mediamarkt. Met hun ludieke campagnes waren ze duidelijk in hun positionering: prijs. Het was een doortastende positie omdat ze doorhadden waar de markt om ging, zeker als het ging om telecom. Als je al weet welk product je wilt hebben, dan maakt alleen nog prijs uit. In dat heterogene veld de homogeniteit zien was een succesformule. Het zette elektronica zaken als Saturn, Block en BCC voor het blok. Mediamarkt kwam met schaal, iets waar ze maar lastig tegen op konden, zeker de laatste twee. Voor Block werd het fataal. Mediamarkt leek de markt voor een groot deel op te snoepen met zijn megapanden. Maar een uitdager lag op de loer

Koel en blauw

Coolblue zet de formule van Mediamarkt flink onder druk. Als mediamarkt winnaar was op prijs in de winkel, dan was Coolblue winnaar op prijs online. De befaamde slogan “Ik ben toch niet gek” leek zo ironisch te worden. Tegelijkertijd positioneert Coolblue zich klassiek op Customer Intimacy. Alles voor een glimlach getuigt hiervan. Door zich beter te binden aan klanten veroveren zij een voorkeurspositie. Een ander voordeel is dat voor veel mensen een onprettig gedeelte, de installatie, weggenomen was als het werd gedaan door Coolblue staff. Hiermee weet Coolblue ook waarde toe te voegen aan wat voorheen een homogeen product leek. De slogan helpt het bedrijf zichzelf ook verder te pushen. Het is namelijk nogal een belofte. Ik hoor dan ook best vaak verhalen over wanneer er iets misgaat met Coolblue. Als ik doorvraag kom ik erachter dat het vaak iets kleins is in vergelijking met andere webshops.

Bakstenen en dubbel lachen

Coolblue heeft zeker Mediamarkt zijn aandacht getrokken. Het interessante is dat dit meer is dan een formule strijd, dit is markt oorlog. Mediamarkt ging laatst op offensief. Meer dan een glimlach, wij gaan voor de Wow! Door dit gat dicht te lopen qua waardetoevoeging probeert Mediamarkt terrein te winnen. Maar Coolblue vecht ook terug met Mediamarkt zijn formule. Opeens zien we overal fysieke winkels van Coolblue. Deze economische dialectiek lijd naar mijn verwachting tot een interessante synthese. En één winnaar.

Geef een reactie